پرحرفی کودکان

عوامل متعددی می‌توانند در بروز پر حرفی کودکان نقش داشته باشند که در این بین خصوصیات ذاتی و سرشتی کودک و از آن مهم‌تر روش تربیتی والدین بیشترین تاثیر را در شکل‌گیری آنها دارد.

پرحرفی کودکان

یکی از مهم ترین علت های پرحرفی کودکان، حس کنجکاوی و تمایل به دانستن همه چیز است. وقتی فرزندمان ما را سؤال پیچ می کند و پشت سر هم پرسش های عجیب و غریب می پرسد، لازم است با صبر و حوصله به آنها پاسخ دهیم و این روحیه پرسشگری را در او تقویت کنیم.

پرحرفی کودکان نشانه چیست ؟

یکی از نشانه های ارزیابی کودکان باهوش، توانایی انها در تکلم است. چرا که دیر حرف زدن کودکان یعنی صحبت کردن آنها پس از ۳ تا ۳٫۵ سالگی، رشد مهارت های ارتباطی و شناختی کودک را با تاخیر مواجه میکند.

بعضی از بچه ها بیش از اندازه صحبت میکنند که این زیاد حرف زدن کودک یا زیاده روی در صحبت کردن موجب نگرانی والدین شده اما زیاد صحبت کردن کودکان در بسیاری موارد نیز با هدف جلب توجه والدین قابل بررسی است.

کودکان پرحرف اصولا مهارت های اجتماعی بهتری دارند

بچه های پر حرف گرایش به تعامل و ارتباط بیشتری دارند و زودتر رابطه دوستی برقرار میکنند.

علت پرحرفی کودک

حس کنجکاوی کودکانه ای که از سوی والدین گاه مورد بی توجهی قرار میگیرد.

گاهی ترس کودکان نیز به زیاد صحبت کردن آن ها منجر میشود.

این اتفاق به ویژه در سنین پایین و برای کودکانی که شب ها از تنها خوابیدن در اتاق می ترسند اتفاق می افتد. چنین کودکانی از والدینشان میخواهند که کنار آن ها بمانند تا با آنها صحبت کنند. حسادت نیز بخصوص پس از به دنیا آمدن فرزند جدید در خانواده برای کودکان بالای ۳ سال میتواند عامل برای زیاد صحبت کردن و جلب توجه والدین محسوب شود. بعضی اوقات پرحرفی نشانه ای از برون گرایی یا ویژگی های رفتاری افراد است.

پرحرفی کودکان

اما برخی از اقسام پرحرفی دلالت بر بیماری های روحی و روانی دارد.

بیشتر اوقات پرحرفی کودکان به خاطر اضطراب و هیجان است.در برخی موارد پرحرفی میتواند مربوط به مشکل بیش فعالی کودک باشد، صحبت کردن بیش از حد ، پریدن وسط حرف و قطع کردن صحبت یکی از علائم بیش فعالی است و این نوع پرحرفی با درمان بیش فعالی خود به خود و به مرور رفع میشود.

بعضی اوقات فرزندان از والدین خود الگو می گیرند و پرحرفی آنها ناشی از تأثیر پذیری از اولیاست در این گونه موارد بهترین راه مقابله با پرحرفی کودکان اینه که با اصلاح رفتار والدین می توان در رفتار کودک نیز تغییر ایجاد کرد.

درمان پرحرفی کودکان

بهترین روش درمان پرحرفی کودکان اینه که در طول روز ساعتی را برای گفت و گو با فرزندتون اختصاص دهید و یک قانون ثابت را تعریف کنید مثلا بگویید که از ساعت ۱۲ تا ۱۲:۳۰ میتواند با شما حرف بزند. به محض تمام شدن مدت زمانی که برای گفت و گو مشخص کرده اید بهتر است به کودک بگویید که

( عزیزم ۳۰ دقیقه است که با من حرف میزنی من هم کار دارم. اجازه بده کارم رو انجام بدم و دوباره بر میگردم باهم حرف میزنیم بهتره توهم این مدت کاراتو انجام بدی ) سعی کنید در ساعتی که برای گفت و گو با کودک مشخص کرده اید
به کار دیگری مشغول نشوید و تماس چشمی با فرزندتون داشته باشید.

هم صحبتی با کودک پرحرف

حتی گاهی با کودک هم کلام شوید و بازخورد بدهید مثلا بگویید

( جدی میگی، این طوری شد) . هرگز از الفاظی چون ( خسته شدم )

( بسته دیگه زیاد حرف زدی ) ( وای حوصلم رو سر بردی ) و… استفاده نکنید

چرا که به کارگیری این جملات میتواند به سلامت روان کودک آسیب بزند.

مقابله با پرحرفی کودکان

چنانچه پدر و مادر به این مسئله و روش درمان پرحرفی کودکان توجه کنند و طبق قانون و زمانی که تعریف کردیم با کودک هم صحبت شوند و این قانون را ادامه بدهند بعد از مدت ۱۰ روز پرحرفی کودک کمتر میشود و شکل منظم تری به خود می گیرد.

البته تعریف این قانون و مشخص شدن زمان نباید به این معنا و مفهوم باشد که در زمان های دیگر والدین نباید با کودک حرف بزنند.

برای مقابله با پرحرفی کودکان خودداری کردن از توبیخ، تنبیه و سرزنش و تقویت رفتارهای مثبت مانند به موقع حرف زدن، رعایت نوبت هنگام صحبت کردن و سنجیده حرف زدن از روش های اصلاح پرحرفی است.

تهیه کننده: محمد نجاتی نسب
تایید کننده: سرکارخانم فاطمه دباغیان، معاونت


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20